Légből kapott hírek

Légből kapott hírek

Légből kapott hírek

 

A világ megállíthatatlanul fejlődő üzletága a légiközlekedés, ami egyre olcsóbb lesz és elveszti exkluzivitását. Közben pedig légi (földi) legendák dőlnek meg és új fogalmakkal kell megismerkednünk.

 

Olcsók-e a vámmentes üzletek?

Nos, nem mindig, de a szokás nagy úr. Sokszor csak azért vásárolnak italt, kozmetikumot vagy csokoládét a turisták, mert ez nem számít bele a kiszabott poggyászsúlyba (nem mintha ez a súly nem terhelné a gépet) és mert valamit vinni kell ajándékba. De számos esetben mindezt olcsóbban megvásárolhatjuk egy-egy ország nem reptéri üzleteiben.

Amióta nem lehet felvinni folyadékot a fedélzetre, még inkább elterjedt a különféle italok vásárlása, amelyeket sokan rögtön fel is bontanak a gépen. A svédek például sokszor vásárolnak a duty free shopokban, mert számukra olykor tényleg olcsóbb a reptéri üzlet, bár korántsem annyira, mint gondolják – elmélkedik a témán a svéd online turisztikai magazin, a vagabond.se.

Ha valaki a földi szupermarketeket böngészi végig, biztos talál olcsóbban – akciós - testápolót, bizsut vagy csokoládét, mint a reptereken. Italt nem biztos – itt Svédországban  egyértelműen a monopolhelyzetben lévő Systembolaget szabja meg az árakat. (Nem úgy mint Magyarországon: a Lehel piaci italárak kenterben verik a ferihegyi duty free árakat…)

Egyfajta szórakozássá vált világszerte ez a fajta vásárlás, amely a becsekkolás és a felszállás közötti idő szinte kötelező eltöltését jelenti.


Légből kapott hírek


A svédeknél italok tekintetében vezet a whisky és a gin, ezen belül is állandóan figyelik, hogy melyik whisky márka a nyerő, amit percek alatt kimutatnak a komputerek. De nagyon népszerűek a parfümök is: a foci EB alatt ez utóbbi termékcsoportból egyértelműen a svéd sztár, Zlatan Ibrahimovic nevével fémjelzett férfikölni volt a legkelendőbb. A termék piacra dobását természetesen a bajnoksághoz igazították, és az eladási listákon állítólag nem volt nyoma a svédek rossz EB-s szereplésének.

A vámmentes boltok mindig tükrözik az adott ország általános árszínvonalát, ahol alacsonyabbak az árak, ott a duty free is olcsóbb. A végső áraknak voltaképpen nincs sok közük a valós bekerülési költségekhez, ezt ma már mindenki tudja – a marketing, a brand, egy bizonyos újdonsági felár és a szezonalitás mindig többet nyomnak a latban.

 

WOW – és tényleg eláll a lélegzet

Az izlandi WOW Air a svédországi Västerås légi kikötőjéből átköltözik a stockholmi Arlanda repülőtérre.  Ez eddig nem nagyon érinti a közép-európai utasforgalmat, ám az igen, hogy szintén novemberben fogják az első New York-i járatot elindítani, méghozzá szuper olcsón-.

Légből kapott hírek

Attól, hogy a Stockholm mellett fekvő Arlanda forgalmas nemzetközi repülőterére teszi át a székhelyét, a légi társaság több nemzetközi csatlakozást tud utasainak nyújtani. A WOW Air fő üzleti koncepciója az, hogy utasainak több előnyös árkategóriájú utat kínáljon fel az Egyesült Államokba és Kanadába, reykjaviki rövid átszállással, nyilatkozta Skúli Mogensen, a WOW Air légitársaság tulajdonosa és igazgatója.


Légből kapott hírek


Négyszer egy héten fognak járatot indítani Arlandáról ReykjavÍkba. Onnan hét célállomásra indul majd gép:  ezek Washington, Boston, San Francisco, Los Angeles, Toronto, Montreal és New York. Egy oda út 999 svéd koronánál (kb. 30 ezer forint) kezdődik, amiben benne van egy 10 kilós kézi poggyász, egy kézitáska vagy egy laptop. Az első New York-i járat november 25-én fog elindulni.

 

 

Fél évszázados a Tokió-New York járat


Idén lesz 50 éve, hogy a japán nemzeti légitársaság elindította Naritából New-York-i járatát a JFK repülőtérre. Ebből az alkalomból a Japan Airlines egy speciális menüt tervez, helyi válogatású italsorral kiegészítve, valamint egy különleges zenei összeállítással lepi meg az utasokat.

Légből kapott hírek


Annak idején nagy szenzáció volt, amikor a JAL elindult New York-ba: 1966. november 12-én, egy DC-8-ason 58 meghívott vendég, 52 utas és egy nyolcfős személyzet utazott a Nagy Almából a japán fővárosba, és vissza, Honolulun és San Francisco-n keresztül. 

 

Hamar kiderült, hogy a járat iránt élénk az érdeklődés, először csak kétszer egy héten tették meg az oda-vissza utat, majd hetente ötször. Az útvonal elindítása egyfajta nyitás volt mind az utasforgalomban, mind a teherszállításban, Japán és az USA keleti partja között. 2014-től kezdődően már hetente 14-szer teszik meg ezt a távot a legmodernebb repülőgépek. 


Légből kapott hírek


A jubileum alkalmából a JAL vezető séfje speciális menüsort tervez, miközben az utasok az évfordulóra készített ünnepi zenés összeállítást hallgathatják meg. A We Love New York-ot olyan híres filmek muzsikáiból állították össze, amelyek az USA népszerű metropolisában játszódnak.

Írta: Dr. Elek Lenke

Fotó: Wikipédia, http://www.jal.co.jp, Arlanda, WOW,

2016-09-04« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk