Főoldal | Ausztria | Svájc | Németország | Svédcsavar | Turisztikai cikkek - PR cikkek | Interjúk | Saját Flickr Galéria

Postamúzeum: A triciklivel kezdődött

Postamúzeum: A triciklivel kezdődött

 

            A Postamúzeum a Múzeumok Őszi Fesztiválja Mesterek és alkotók című sorozatának keretében Hidvégi János és Négyesi Pál „A triciklivel kezdődött” című könyvére hívta fel a figyelmet az alkotók és az egykori postásokat megszemélyesítő Németh Ádám kedves jelenetei segítségével.

            Hidvégi János, a Közlekedési Múzeum gépjármű muzeológusa elmondta, hogy a Magyar Postának fontos, felbecsülhetetlen jelentőségű szerepe van a hazai gépjárműforgalom megteremtésében. 1896-ban, még a Monarchiában megvásárolja és forgalomba állítja a Benz „mozdony kocsit”, ahogy akkoriban a motoros kerékpárt nevezték. 20 háromkerekű, egy négykerekű állt munkába, valamint a Ganz gyár egy Csonka János féle triciklije. Ezek mindegyike évente 15 ezer kilométert is megtett. Az 1900-as években már 76 járta az utakat. További előrelépésként gépkocsikat vásárolt a posta, a győri és a Rökk gyártól, mindkét helyen Csonka János tervei alapján készítettet.

            Németh Ádám személyesítette meg az első, 2000 kilométeres próbaút sofőrjét, Szabó Sándort. A fél Magyarországot, a Felvidéket és Erdélyt is végigjáró út során, mint megtudtuk, mivel még nem voltak benzinkutak, az egyes vegyeskereskedésekben tartályokból fejték le az üzemanyagot. Kossuth Ferenc közlekedési miniszter a posta feladatául tűzte ki, hogy a vidéki közlekedést is segítse, a postai küldemények mellett utast is szállítottak ezek a postakocsik. 1913-ra már 32 autóbuszuk járta a közel 900 kilométeres hálózatot.

            Az I. világháborúban hétezer postai alkalmazottat hívtak be katonának, gépkocsit vezettek, távírászkodtak, szállítottak. A román megszállók 66 autót vittek el, csak kettő maradt. Az adatok szerint 1928-ban az 500 kilométeres hálózaton 28 ezer utast szállított a posta, majd 1933-tól elvették ezt a feladatot, amelynek ellátására a MÁV-hoz került a 42 gépkocsi.

            A 165 éve született Csonka János mérnöknek kiemelkedő szerepe volt a Magyar Posta Központi Járműtelepének, és a posta gépjármű használatának történetében. A könyv másik alkotója, Négyesi Pál fotó-levéltáros vetített képekkel illusztrálta a fejlődés folyamatát. Emlékbe pedig mindenki kapott egy egykori postai autóbusz menetjegyet.

A könyvet a Postamúzeumban lehet megvásárolni.

Írta: Dr. Hajós Anna

Fotó: Postamúzeum

Vissza » Sajtó cikkek

 

A cikk ajánlása!


Aktív rovatok



Szakmai partnereknek



Hasznos linkek



Iratkozzon fel INGYENES hírlevelünkre:
Név:
E-mail cím:

Adatait bizalmasan kezeljük, más részére nem adjuk át!







All right reserved: www.aktivpihenes.hu | Honlapkészítés - XLS.HU -
Ranking-Hits