Constanta:Kapcsolat a Fekete tengerhez

Constanta:Kapcsolat a Fekete tengerhez

Constanta:Kapcsolat a Fekete tengerhez

 Fotó: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

 

            A Duna, ahogy Napóleon mondta, Európa folyóinak a királya. Szerepe egyre inkább felértékelődik mind a turizmusban, mind a kereskedelemben. Összekapcsolja az Északi-tengert és a Fekete-tengert, különösen azóta, hogy megépült a Dunát és a Fekete-tengert összekötő két, nagy hajókkal is közlekedést biztosító, biztonságos és környezetkímélő csatornája. Ez az 1950-es évektől az 1980-as évekig épült, 1987-ben nyitották meg. 64,4 kilométer hosszú. Azért hozták létre, hogy levágják a Duna-delta nehezen hajózható szakaszát, lerövidítve a Fekete-tengerhez vezető hajóutat, segít eljutni a kiépített romániai Duna-Fekete-tenger csatorna segítségével a fontos behajózási, berakodási és tárolási lehetőséget nyújtó Constantába.

A Duna- Fekete tenger csatorna hajózási társaság hajós-esten látta vendégül magyar kereskedelmi partnereit, és újságírókat a Budapest rendezvényhajó fedélzetén. Erdélyi László, a cég magyarországi képviseletvezetője üdvözölte a vendégeket, és bemutatta a megjelenteket, köztük Marius Lazurcat,

 

Fotó: Dr. Hajós Anna

 

Románia magyarországi nagykövetét, aki megemlítette, hogy második alkalommal kerül sor a rendezvényre, amelyen ő tavaly is részt vett. Hangsúlyozta az együttműködés fontosságát a román-magyar tengeri kereskedelemben, amelyben kiemelkedő a Duna és Budapest szerepe. Továbbá leszögezte, hogy a két ország katonai és egyéb területeken is tud közösen működni. Megemlítette Kiss Adél festőművész nevét, akinek rajzaiból, munkáiból kiállítást is tekinthettek meg a jelenlévők a hajón. A művész ezeket a Constanta kikötőjében látottakról készítette.

A Duna 1075 kilométert tesz meg Romániában; fontos közlekedési folyosó, Bulgáriánál a határt is képezi. Az ország összforgalmának 9 százalékát bonyolítja. A csatorna 400 kilométerrel rövidítette le Európában a tengerhez jutást. Hatékony lett ez a folyót és a kikötőt összekötő viziút; a jó működés érdekében minden akadály elhárítására törekszenek. Így sikerült például a bolgár kormánnyal is megállapodást kötni az ottani Duna szakasz folyamatos kotrására. Az Európai Unió irányelvei alapján kialakított stratégiában 2010-hez képest 20 százalékos forgalmi növekedés elérése a cél. 2020-ig az akadályok elhárítása is megtörténik. A kikötő multimediális fejlesztése és a belvízi hajózás biztosítása, valamint a személyzet képzése ugyancsak a feladatok közé tartozik. A Duna régió közlekedési folyosói csatlakozásának kialakítására törekszenek. A román kormány és közlekedési minisztérium mindent megtesz a gyors fejlődésért. Bíznak abban, hogy az üzleti összeköttetésből barátság lesz.

            Érdekes, látványos, jól informáló videó mutatta be a csatornát és a kikötőt. Akár egy reptéri irányítótorony, olyan épületből vezérlik a dokkokon folyó munkát, a szállító járműveket és a hajókat. Mintegy 40 ezren dolgoznak a kikötőben az elképesztő méretű területen, a vízi utakon, laboratóriumokban. Óriási összegeket fordítottak és fordítanak a terület és a munkálatok modernizálására. Mint Zaganeanu Marius marketingreferenstől megtudtam, a 2018-tól 2021-ig terjedő időszakban közel 26 millió lej jut a fejlesztésre, ennek 75 százaléka Európai Uniós forrásból érkezik az infrastruktúra modernizálására. A kikötő egyszerre végez személyforgalmat és szállítmányozást. Idén 17 üdülőhajót regisztráltak, legtöbbjük német és svájci zászló alatt érkezett. A román tengerhez hajózó turisták meglátogatták a történelmi helyeket, amelyekből bőven akad itt, vagy választották vidéki helyszíneket, és a Bukarest által kínált programokat.

 

Fotó: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

 

Constanta kikötője is lépéseket tesz azért, hogy teljesítse az Európai Bizottság tiszta üzemanyag stratégiáját, amely 2020-ra mind a 139 tengeri és belvízi kikötőben vezetékes, vagy mobil LNG (cseppfolyósított földgáz) utántöltő állomások telepítését teszi szükségessé.

            Ezzel megnő a kikötő által nyújtott lehetőségek tárháza a többi Fekete tengeri kikötőhöz képest. Prioritást kap az eredeti kikötő megújítása, a csatornák és medencék mélyítése, még biztonságosabbá tétele. Lehetővé válik multifunkcionális feladatok elvégzése. A kikötőben lévő mesterséges szigeten rakpartot alakítanak ki, az összeköttetést közúti híd építésével segítik.

            Ahhoz, hogy a Duna-kikötők képesek legyenek hasonló szolgáltatásokat nyújtani, és hasonló technikákat alkalmazzanak, kiterjedt know-how épül, amely átadható a régióban. Ez lehetővé teszi, hogy a kevésbé fejlett kikötők használják a fejlettebb partnereik által megtanultakat. A jövő júniusig végrehajtandó Pro Danube International tervezet vezető koordinátora a constantai kikötő.

Írta: Dr. Hajós Anna

2018-10-26« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk