Hírek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumtól

Hírek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumtól

Hírek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumtól

 

 

            Kismaros önkormányzatának támogatásával, valamint a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület szakmai partnerségével megújul egy különösen értékes kisvasúti gőzmozdony.

            Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta, a 116 éves, Triglav nevű gőzös a múzeum gyűjteményének különleges darabja, ez az egyetlen máig fennmaradt 600 milliméteres nyomtávú gőzös Magyarországon, egyben egyik jelképe is a hazai erdei vasutak gőzüzemének, melyek egykor erdőgazdálkodási szolgálatot láttak el, míg napjainkban már turisztikai célból üzemelnek.

            A mozdony 1901-ben épült a müncheni Krauss gyárban, első állomáshelye a Triglav hegy lábánál az erdei kisvasút volt, innen kapta a nevét. Az I. világháború alatt tábori vasúti állományban üzemelt, 1920-ban került a Börzsönybe, a királyréti uradalom iparvasútjára. Az elkövetkező évtizedekben itt szolgált a tehervonatok élén, követ és fát szállítva. A II. világháború után államosították, de a neve megmaradt; 1962 után fűtőkazánként működött, alkalmanként különvonatokat továbbított. 1972-ben került a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút gyűjteményébe, a szabadtéri mozdonykiállítás részeként. 2007-től Kismaroson volt látható. Számos helyen korrodálódott, eltűntek róla csavarok, huzalok, kisebb pótolható alkatrészek. Megérett a felújításra. A Kemencei Erdei Múzeumvasút műhelyében fog megújulni, itt nemcsak a tavasszal kezdődő rekonstrukciót végzik el, hanem védett múzeális hátteret is biztosítanak a gőzösnek. A látványműhelyben figyelemmel lehet kísérni a felújítást.


Hírek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumtól

 

Rendhagyó HajóHíd est

 

            Rendhagyó időpontban, rendhagyó helyszínen és rendhagyó témával jelentkezik az év utolsó HajóHídja. December 13-án 18 órai kezdettel a 130 éve megindult fővárosi villamosközlekedésre emlékezhetnek az érdeklődők a Közlekedési Múzeum szervezésében. A helyszín a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpont, az egykori zugligeti lóvasúti végállomás lesz. A beszélgetés tárgya pedig a villamosok és az irodalom kapcsolata, hogy vajon miért született annyi vers, novella, vagy éppen sláger a budapesti járművekről. Felidézik a villamosközlekedés történetének legfontosabb epizódjait is.

Írta: Dr. Hajós Anna

Fotó: Közlekedési Múzeum/Illés András

2017-12-11« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk