Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyírtás közötti szakaszon

Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyírtás közötti szakaszon

Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyírtás közötti szakaszon

 

Újjáépült Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútja a Börzsönyben. A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakaszt új állomás- és fogadóépületek, illetve vasúti járművek teszik turisztikai célállomássá. A beruházás kiemelt uniós pályázati összegből, a Földművelésügyi Minisztérium támogatásából, valamint az Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból valósult meg.

Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója ünnepi köszöntőjében a természeti és kulturális értékek fenntartásának, a közösségi élet fellendítésének fontosságára hívta fel a figyelmet. „A környezet adta lehetőségeket ki kell használni, erre a Börzsönyben rengeteg lehetőség rejlik. A kisvasút-hálózat fejlesztésén túl a közeljövőben tervezzük további kerékpározható utak építését, a pálos kolostor felújítását, valamint a turistaház-hálózat fejlesztését is” – tette hozzá a vezérigazgató.

„A teremtett világ szépségét meg kell őrizni, ugyanakkor tovább is kell gazdagítani azt” – fogalmazott beszédében Dr. Harrach Péter, a térség országgyűlési képviselője. A politikus felhívta a figyelmet az ember és a természet elválaszthatatlan kapcsolatára, majd kiemelte az idegenforgalom fejlesztésének szükségességét, ami a helyi lakosok számára a legfőbb megélhetést biztosítja.


Kisvasut Márianosztra-Nagyírtás


Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: a magyarországi kisvasút-hálózat egyedülálló nemzeti örökség. A Szob-Nagybörzsöny vonal összehangolásával hazánk leghosszabb kisvasút-hálózata jött létre, elősegítve a régió környezetbarát közlekedésének fejlesztését.
Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult, Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, 6477 méter hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasút felújításával megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között. Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.

A beruházás során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok, kitérők épültek a megállóhelyeken. Zöldmezős kivitelezésben készültek el az állomás- és fogadóépületek Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Az új, célzottan a pályára tervezett gördülőállományt egy személykocsi, egy korszerű diesel motorkocsi, majd később egy zéró helyi kibocsátású elektromos motorkocsi fogja alkotni.

Az új pálya műszaki tartalma, vonalvezetése és tájesztétikai értéke egyaránt különleges. A 203 méter szintemelkedés, a 32 ezrelék átlagos, valamint a 46 ezrelék legnagyobb lejtés igazi kuriózum. A nyomvonal 108 ívvel illeszkedik a tagolt terephez, melyekből 22 igen szűk – a megengedett legkisebb, 40 méter sugarú.
A már üzemelő két kisvasút (Szob-Márianosztra és Nagybörzsöny-Nagyirtás) összekötésével Szob és Nagybörzsöny között Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasútvonala jött létre, összehangolt menetrenddel.


Kisvasut Márianosztra-Nagyírtás


A fejlesztés attrakció és szolgáltatás egyben: a környezettudatos erdei turizmus valamennyi válfaja számára utat nyit a Börzsöny belső régiójának egyedülálló értékei felé, növelve a térség turisztikai vonzerejét.

A beruházásról http://borzsonyvasut.ipolyerdo.huoldal nyújt tájékoztatást. A Börzsöny és Cserhát további kirándulóhelyeiről és minőségi szálláshelyeiről a www.erdeikirandulasok.hu vagy a www.facebook.com/ipolyerdozrt oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.

Írta/Fotó: Lengyel László Zoltán közönségkapcsolati vezető

 

2016-06-03« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk