Fót nincs messze Hollywoodtól

Fót nincs messze Hollywoodtól

Fót nincs messze Hollywoodtól

 

Szerző: Barna Judit

Fotók: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán 

 

A Nemzeti Filmintézet jelmeztárában jártunk

Ha egy film alkotói nem készülnek az Oscar-díjra benevezni, akkor azt a filmet nem is érdemes leforgatni. Ezt gondolhatta James Cameron is, a Titanic producere, forgatókönyvírója, rendezője, amikor 1996-ban elkezdte a film forgatását. A 11 Oscar-díjból az egyik aranyszobrocskát a jelmeztervező, Deborah Lynn Scott vihette haza.

Amíg Cannes a világ legnagyobb presztízsértékkel bíró filmfesztiváljának városa, ahol filmeket díjaznak az Arany Pálmával, addig Hollywoodban a legjobb film mellett a filmek alkotói kaphatnak Oscar-díjat 1929 óta. A legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb férfi főszereplő, a legjobb női főszereplő, a legjobb operatőr és sok más kategória mellett a legjobb jelmeztervező díjra 1949 óta lehet jelölni. A jelölés és a győztes kiválasztása több fordulóban, szigorú szabályok szerint történik minden kategóriában. Már maga a jelölti listára kerülés is rangot jelent és ezt is dokumentálják. 2025-ben a legjobb jelmez díjára jelölték a Sehol se otthon, a Konklávé, a Nosferatu, a Wicked, és a Gladiátor II. filmeket. Az Oscart a Wicked jelmeztervezője, Paul Tazewell kapta.

 

  

 

Az impozáns rendezvényeket, az Oscar-díj átadást, a Cannes-i Filmfesztivált az egész világon élőben közvetítik a tévék Hollywoodból. Idén mind a két esemény már lezajlott, a díjakat átadták, és a meghívott sztárok végig vonultak a red carpeten a divatházak legújabb ruhakölteményeiben.

De vajon mit gondolhat egy Magyarországon forgatott magyar film producere, írója, rendezője, amikor előállnak egy film-ötlettel? Ha nem is törnek a világ filmszakmájának legmagasabb díjaira, de mindenképpen egy jó magas nézőszám lehet az álmuk itthon, a nemzetközi sikerek pedig jöhetnének később.  

 

Újra a világ filmgyártásának fókuszában

Magyarországról már nem túlzás azt állítani, hogy európai szinten filmgyártó nagyhatalom. A hazai filmipar 20 ezer embert foglalkoztat, ez éppen annyit, mint Fót lakossága.

A budapesti központú Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt-hez tartozik a pályázatokat elbíráló döntőbizottság, a Filmarchívum, ahol tárolják, óvják a nemzeti filmvagyont, a Filmlabor, itt a képi utómunkákat végzik. Az NFI összehangolt mozgókép szakmai tevékenysége kiterjed a többi, nem NFI tulajdonú stúdióra is.

A mi érdeklődésünk középpontjába most a fóti megújult NFI Stúdió komplexum, a magyar filmipar egyik meghatározó színhelye került.

A stúdió 30 hektáros területén az elmúlt években jelentős fejlesztések zajlottak, ami lehetővé tette, hogy egyre több hazai és külföldi film- és televíziós produkció helyszínéül szolgáljon. Több, akár ötezer négyzetméteres műterem és Európa legnagyobb szabadtéri medencéje áll rendelkezésre, külső díszletek vehetők bérbe, valamint kellék-, jelmez-, fegyverbérleti szolgáltatást is nyújtanak.

Az NFI 2024-ben 50 alkotás elkészítését támogatta, és váratlanul jól szerepeltek a független filmek is. Az év két legmagasabb nézőszámot elért magyar filmje, a Futni mentem és a Hogyan tudnék élni nélküled? Idén márciustól a televízióban vetített sorozat, a Hunyadi epizódjai átlagosan 1 millió nézőt vonzottak.

 

A filmkészítésben jelentős munkát végeznek a virtuális produkciós stúdiók a koncepciótól a kivitelezésig, ők a legkorszerűbb gyártási technikával és képzett szakemberekkel még tovább emelik a magyar filmgyártás presztízsét.

 

  

 

A film egyszerre művészet és ipar is

Mivel egyre több nagyszabású, nemzetközi produkciót is forgatnak hazánkban, olyan művészeti ágak, mint a díszlet-, látvány- és jelmeztervezés egyre nagyobb szerepet kapnak a filmiparban. Egy film akkor ér el nagy hatást, ha a néző nemcsak a szereplőkre, a cselekményre és a zenére, hanem ezekre a kreatív alkotásokra is emlékszik.

A két hazai mozifilmnél a brutális nézőszámokhoz az érzelmes, humoros, mai történetek, az ismert szereplők és a jó zenék, valamint a hatásos marketing járult hozzá. A 10 részes Hunyadi sorozat nemcsak a 15. századi magyar történelmi események izgalmas cselekményének köszönheti a sikerét, hanem a szereplőknek, a Fóti Stúdióban újonnan felépített középkori díszletkomplexumnak, és nem utolsó sorban a kiváló jelmezeknek.

 

Előzetes egyeztetés után Fótra, az NFI jelmeztárába vesszük az irányt. Csinos, fiatal jelmeztárvezető, Cseh Vivien a megbeszélt időpontban kijött elénk az épület ajtajához.

 

  

 

Éppen a napokban érkeztek be a Hunyadi sorozat jelmezei, és azokat egyenként, kódszámokkal vételezzük be az adatbázisunkba- kezdte Vivien a beszélgetést.

 

    

 

A harmincas éveiben járó, szőke copfos, 2 gyerekes fiatal hölgy kommunikáció szakon elektronikus média ismereteket tanult, majd gyakorlatra a Duna TV-be került. A családjában többen dolgoznak a filmiparban, férje operatőr, bátyja látványtervező, így Vivient könnyen vitte a jelmezek világába az útja. Öltöztetőként és jelmeztervező asszisztensként egyre jelentősebb filmekben dolgozott neves jelmeztervezők mellett. 2024 november óta az NFI jelmeztár vezetője.

 

A jelmezek értékes alkotások

Miközben a fémlépcsőn megyünk fel az emeletre, Vivientől megtudtuk, hogy a két emeletes épületben 130 ezer jelmez van, beleértve a ruhákat, a cipőket, az öltözékekhez tartozó sapkákat, sisakokat és más kiegészítőket.

 

    

 

Átlátható állványokon állnak vállfákon a ruhák, a századforduló előtti és a századforduló utáni rendszerbe szortírozva. Korábbi és későbbi korok külön sorakoznak, jelmeztípusok szerint precíz, katonás rendben.

 

 

 

A jelmeztár erőssége a középkor, ami itt nincs, az nem létezik, bár a minap éppen a hetvenes években játszódó filmhez keresett a jelmeztervező ruhákat, egy nemzetközi produkciónak pedig sci-fi hatású katonai jelmezeket kölcsönöztek. Nagy itt a forgalom, a Habsburg birodalom császári udvarában játszódó, nagyszabású musical előadáshoz is nemrég vittek jelmezeket.

 

 

    

 

Heti kölcsönzési árakon, szigorú szerződés szerinti feltételekkel színházaknak, cégeknek, magánembereknek is kölcsönöznek, pl. motorostalálkozóra, népművészeti- és ételbemutatóra, jelmezbálokra, szalagavatókra.

2025-ben már 20 nagy filmprodukció számára szállítottak jelmezeket stúdiókba, vagy a forgatások más helyszíneire, de Vivien ezekről -titoktartás miatt- nem beszélhet.

Amit viszont nagyon szívesen mutat, azok a Hunyadi sorozat jelmezei: Törőcsik Franciska hálóköntöse, Hermányi Mariann nyúlszőrgalléros brokát ruhája, Rujder Vivien ünnepi ruhája.

 

 

    

           

 

 

Különleges élmény volt a számunkra Medveczki Balázs, Fekete Ernő és a török színészek extra minőségben kivitelezett, bőrrel kombinált jelmezeinek közeli látványa.

 

 

      

 

 

Cseh Vivien négy munkatársával dolgozik a Fóti Filmstúdió jelmeztárában; rendszerezik, könyvelik, karbantartják, olykor átrendezik, szellőztetik a ruhákat, cipőket, sapkákat. Vigyáznak a filmalkotásokban közreműködő, nagy értékű jelmezekre, hogy a hazai és nemzetközi produkciók sikereihez a továbbiakban is hozzájáruljanak, hiszen a tervezők, kivitelezők alkotásai tovább növelik a magyarországi filmgyártás hívnevét.

 Az energikus jelmeztár vezető további álma a filmstúdióban egy varroda létesítése, amihez nemcsak anyagi feltételek, hanem képzett munkaerő is szükséges lenne. Jó lenne Fóton és a környékbeli településeken varrónőket találni!

További információ: www.nfi.hu

 

2025-06-05« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk