Széchenyi hajója új életre kelt a Dunán

Szerző: Barna Judit
Fotók: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán
Egy napsütötte áprilisi délelőttön a Kisfaludy Lapátkerekes Gőzös szorgalmas lapátjai hasították a Duna vízét, eközben mi a fedélzeten hallgattuk Fogasy Gergely, a hajó tulajdonosát: 3 éve vette meg és szállította el a Balatonról a Sió csatornán keresztül a Dunába a Kisfaludyt, majd kisebb szépészeti átalakítás után, 2023 nyarán utasok is érkezhettek a történelmi hajóra.
1846. szeptember 21-én indult meg a balatoni gőzhajózás
Jövőre lesz 180 éve, amikor a balatonfüredi kikötőből kifutott első útjára a lapátkerekes Kisfaludy.
A reformok eltökélt híveként gróf Széchenyi István felismerte korának egyik legnagyobb innovációjának, a gőzhajózásnak a jelentőségét.
A balatoni régió fejlődésének és a turizmus fellendülés érdekében 1846-ban Széchenyi István és Hertelendy Károly zalai nemes, Kossuth Lajos közreműködésével, megalapították a Balaton Gőzhajózási Társaságot. Az első balatoni gőzös hajó előállítási költségeit a részvények árából fedezték, rendkívül gyorsan megépítették a Kisfaludy lapátkerekest, majd létrehozták a hajót fogadó kikötői infrastruktúrát is.
Kezdeményezték az Óbudai Hajógyár megépítését, és 1846-ban a Kisfaludy gőzös vízre bocsájtásával a balatoni gőzhajózás beindítását. A Balaton első gőzhajójának a teste Budán készült, 40 LE-s gőzgépét az Angliában található Penn hajógyárból hozatták Balatonfüredre, ahol az összeszerelést végezték.
A hajó a reformkori irodalmi élet kiemelkedő testvérpárja, Kisfaludy Sándor és Kisfaludy Károly után kapta a nevét. Több mint 40 éves működése után felmerült műszaki problémák miatt a gőzöst 1889-ben Siófokon szétbontották.
A hajó hosszú pihenése után 2012-ben döntés született, hogy modernizálva, de továbbra is korhű formában újraépítsék a Kisfaludyt. Három évvel később az új köntösbe öltöztetett lapátkerekes kifutott a tóra a balatonfüredi kikötőből. Itt szolgált még addig, amíg a Dunára nem került.
A rekonstruált gőzös befogadóképessége 100 fő, 26,2 méter hosszú, a hajótest szélessége 5,5 méter, a lapátkerekeknél 9,2 méter, a legmagasabb pontja az árbocoknál 13 méter. Bár a motorja modern, működése nem változott, a mai napig a két oldalán található lapátkerekek hajtják.
Lenyűgöző élmény a hajóról a Duna két partja
Budapest legszebb Duna-parti nevezetességei, és egyedülálló történelmi hangulat vár rátok! – így szólítja meg a Kisfaludy Lapátkerekes Gőzhajó leendő utasait a felhívás. Az óránként induló járatokra jegyet váltók az Erzsébet hídnál, a 10-es kikötőben szállnak fel és egy kis kirándulást tesznek a Dunán a Rákóczi híd és a Margit híd között.
A Kisfaludy egyedi és elegáns megjelenésével, hatalmas lapátkerekeivel, arany és fekete hajótestével igazán páratlan jelenség a Dunán.
Az UNESCO Világörökség Bizottsága 1987. december 11-én vette fel a világörökségek listájára a Budapest Duna-parti látképét, amely a főváros egyik legszebb része.
Kétségtelen, hogy a budapesti Duna-part a folyón átívelő ikonikus hidakkal gyönyörű látványt nyújt a Kisfaludyról. A világörökségi terület magában foglalja a budai oldalon a várnegyed történelmi épületegyüttesét, a Gellért-hegyet a Szabadság-szoborral, a Citadellával, és a Gellért hotelt, a pesti oldalhoz tartozó legjellegzetesebb épületek: a Parlament, a Magyar Tudományos Akadémia és a Pesti Vigadó és a Bálna.
Nem véletlenül igen népszerűek az esti járatok, mert az említett nevezetességek kivilágítva egyedülálló élményt jelentenek, leginkább a külföldieknek.
A társaságnak még további két hajója közlekedik a Dunán, a Hableány és a Citadella.
A három hajó nappali és esti járatairól, az indulásokról, az árakról, a foglalásról és a szolgáltatásokról a www.kisfaludygozos.hu oldalon tájékozódhat az érdeklődő.