Már nemcsak az ünnepek itala - Pezsgőparádé, a világ minden tájáról

Már nemcsak az ünnepek itala - Pezsgőparádé, a világ minden tájáról

Már nemcsak az ünnepek itala - Pezsgőparádé, a világ minden tájáról

 

 

 

Szerző: Elek Lenke

Fotó: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

 

A szilveszterek kötelező itala, bár újabban nemcsak az új évet köszöntjük vele. Amit mi éjfélkor többnyire kortyolunk, az nem champagne: ha valaki nem tudná, Párizstól alig 150 kilométernyire, észak-keletre készülhet csak ilyen névvel illetett ital. A világ talán leghatékonyabb eredetvédelmére utal a nevezetes francia borvidék jelmondata: Il n’est champagne que de la Champagne, azaz csak az a pezsgő champagne, amely Champagne-ból származik.

 

 

 

 

Hol készül az igrisztoje?

Ettől még persze a világ minden táján kiváló pezsgők születnek, természetesen azok, amelyek hagyományos eljárással készülnek. Nálunk talán örökre a Törley marad a pezsgő, szinte szinonímájává vált ennek a fogadásokon kötelező italnak. Az utóbbi 15 évben itthon is nagy fejlődésnek indult a pezsgőkészítés. A Törley és a BB mellett olyan borászatok rukkoltak ki magas minőségű pezsgővel, mint például a Garamvári, a Sauska vagy a Kreinbacher, rangos versenyeken komoly szakmai díjakat bezsebelve

 

 

 

 

Az a bizonyos retró szovjet pezsgő, az igrisztoje, amit évtizedekig árultak a magyarországi üzletekben, valójában tankpezsgő volt, de annak idején nem bántuk, nagy becsben tartottuk. Ma már Oroszországban vagy százféle, kiváló, tradicionális eljárással érlelt pezsgő sorakozik az üzletek polcain. Csak éppen a rendszerváltás óta ezek nem jutnak el Magyarországra. A ma itthon kapható szovjetszkoje igrisztoje Magyarországon készül.

 

 

 

A szovjetszkoje sampanszkoje jelzős szópár ugyanakkor ma is védett márka.  Hajdanán Anton Frolov-Bagrejev vegyész találta fel a pezsgőgyártás orosz módszerét. Először a Don melletti Rosztovban, majd később Gorkiban, Leningrádban (a mai Szentpéterváron) és Moszkvában alapított üzemet. A mintát természetesen Franciaország adta, amelyet az oroszok e tekintetben is utánozni próbáltak.

 

 

 

 

Manapság arany- vagy ezüstcímkéjű, elegáns küllemű palackok milliói kerülnek ki naponta az oroszországi gyárakból. Ami nem változott: az orosz férfi elengedhetetlen tulajdonsága, hogy elegánsan, halk pukkanással tudjon kinyitni egy pezsgős üveget, a társaságbeli hölgyek pedig addig befogják a fülüket és elfordítják a fejüket, nehogy feléjük süvítsen a dugó. Ugyanakkor Oroszországban inkább afféle női italnak számít a pezsgő.

 

 

 

 

Az édes nem menő

A fogyasztási trendek mai jellemzője, hogy aki ad magára, az szárazt vásárol. Ezt egyes hazai üzletek nem hajlandók tudomásul venni, sokszor úgy kell a polcok alján kotorászni, hogy az édesek között megtalálja valaki a szárazt, pedig ez az irány.

A másik meglepő érdekesség, hogy újabban nemcsak hagyományos, flőte pohárban kínálják ezt az italt, hanem öblös, fehér boros pohárban is, főleg a szakmai rendezvényeken, kóstolókon.

 

 

 

 

Pezsgőt minden napszakban, minden fogáshoz lehet inni, és nemcsak ünnepekkor, vallják a franciák. Elegáns ötcsillagos szállodákban Magyarországon is teljesen természetes, hogy egy délelőtt 11-kor kezdődő vasárnapi Sunday Brunch-ön ezt kínálják – illetve kínálták, amíg működtek a hotelek.

 

Az egyik szakmai rendezvényen azt is megtudtam, milyen fajtájú illik, mondjuk a popcornhoz és a chilis babhoz, nem beszélve a rántottáról és a különféle egyéb to

jásételekről, valamint a gyümölcsökről, és olyan fűszerzöldségekről, mint a koriander.

 

 

 

 

A világon a legtöbb francia pezsgőt a britek importálják, ami pedig a vásárlások értékét illeti, az USA vezet.

 

Bár Magyarország, főleg a fogyasztás mértékét illetően, pezsgőnagyhatalom, egy időben a spanyol Freixenet márka erős kampányba kezdett, hogy bebizonyítsa, van keresnivalója a magyar vendéglátós és kiskereskedelmi piacon. A kampány elült, nem nagyon látni a márkát a szupermarketek polcán sem, pedig lehet, hogy egy bizonyos kör szívesen kipróbálná ezt is.

 

Az italszaküzletekben nálunk csak egy szűk kör vásárol pezsgőt, jóllehet, az online boltokban a világ bármely márkája elérhető egy perc alatt.

 

 

 

 

Dobozban is

A száz éves múltra visszatekintő Freixenet pincészet-csoport a Ferrer család vállalkozása. José Ferrer Sala 30 év alatt vitte sikerre a márkát a spanyol. A Freixenet 3 földrész 8 országában további 15 pincészetet építtetett vagy vásárolt – így a hajdan 1 millió palackot termelő pezsgőpincészetből ma egy 200 millió palackot előállító borbirodalmat  sikerült kialakítania. Hagyományos katalán szőlőfajtákból, tradicionális palackos erjesztéssel készített pezsgőjükből egyes statisztikák szerint a legtöbbet adják el a világon.

Ami egyre népszerűbb itthon, az a prosecco, ami a számos népszerű olasz vendéglátó helynek köszönhető. Bár ez sem champagne természetesen, de nem is akar az lenni. Könnyű, kellemes, habzó nedű, amely nagy sikert arat világszerte. Londonban például két éve nyílt meg a Tower Bridge és a Borough Market közelében található Prosecco House, de külön fesztivált is rendeznek Angliában, ahol ez a nedű a főszereplő. Ma Magyarországon is mind többen ismerik, a számos olasz csemegeboltnak köszönhetően.

 

 

 

 

Újabban itthon, egyes külföldi tulajdonú szupermarketekben, dobozos habzóbort is kínálnak azok számára, akik út közben sem akarnak lemondani kedvenc italukról, és nem akarják magukkal cipelni az üveget – de mindennek már semmi köze a szilveszterhez, meg az igazi champagne-hoz. Dobozos pezsgőt Magyarországon is gyártott egy időben egy svéd-magyar tulajdonú borászati vállalkozás.

 

 

2020-12-27« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk