Utazás előtt megnézzük az időjárás jelentést

Kiegészíthető a cím azzal, hogy általában a hőmérsékletre vagyunk kíváncsiak, lesz-e eső, vagy más csapadék, tegyünk-e be a táskába esernyőt, vagy egy kiskabátot, sütni fog-e a nap, mekkora lesz a szél? A légszennyezés iránt kevésbé érdeklődünk.

Szeretünk utazni

Időnként szükségük van helyváltoztatásra, arra, hogy elhagyjuk a megszokott, unalmas környezetünket. Nincs jobb az utazásnál, mert ez az egyik legfelüdítőbb, legrelaxálóbb kikapcsolódás. Újra feltöltődünk a sok látnivalótól, a friss, szabad levegőn tartózkodástól, a napfénytől, a tengertől és más vizektől, de a síelés is jó téli élmény. Kirándulhatunk hátizsákkal, gyalog az erdei ösvényeken a túrajelzést figyelve, nyaralhatunk egy minőségi wellness hotelben, a tengerparton sütkérezhetünk a napozóágyon, vagy elmehetünk autóval egy-egy városba megnézni a múzeumot, a nevezetességeket. Használhatjuk a tömegközlekedési járműveket, a saját autónkat, vagy felülhetünk egy repülőre.

Az időjárás mindenkit befolyásol

Ha messzebbre utazunk, vagy hosszabb nyaralásra, akkor több nap időjárásáról is előre szeretünk tájékozódni. Ha a Balatonra indulunk egy eltervezett családi szabadságra, és előre kifizettük a szálláshelyet, természetes igény, hogy érdeklődünk a víz hőmérsékletéről. Távoli országokban egy költségesebb nyaralást is teljesen befolyásolja az időjárás. Ha a mediterrán tengerparton napokig szakad az eső, vagy hirtelen lehűl a levegő, bosszankodunk, vagy akkor is, ha elolvad a hó a drága síparadicsomban.

A prognosztizálható és egyszerűen nyomon követhető elemi tényezőket a világ minden tájáról megtudjuk a felkészült, helyi meteorológiai intézetek jelentéseiből. Mobiltelefonon letölthetők a metjelentés applikációk, és online bármikor kaphatunk értesítést egy-egy nagy időjárás változásról, frontokról, még szélviharok közeledtétől is, ha beállítjuk a programot.

Oxigénre van szükségünk

Azonban a környezetet utazások idején is terheljük, pedig felelősségteljes módon cselekedni a vakációzás ideje alatt is lehet! A fenntartható turizmus manapság egyre nagyobb szerepet kap, de sajnos még mindig nem eleget. Holott a társadalom egészének problémát fog okozni a környezet egyre nagyobb mértékű, és hamarosan már visszafordíthatatlan állapotba jutó szennyezése.

A levegő – ami nélkül pár percet sem bírunk ki- a legfontosabb életszükségletünk, hatással van az egészségünkre, mégis az összetételében lévő alkotórészeket, a kémiai paramétereket általában figyelmen kívül hagyjuk, és a rohanó mindennapokban nem veszünk róluk tudomást. Pedig egyre inkább jó lenne, mert egy perc alatt tizenhatszor veszünk levegőt, amiben oxigén van, majd az anyagcsere folytán keletkezett széndioxidot kilélegezzük. Ám a levegőben vannak olyan szennyező anyagok, amelyek jelenléte csak méréssel mutatható ki. A mért eredmények összevethetők az egészségügyi határértékekkel, vagyis azzal, hogy a jelenlévő szennyező anyagok pillanatnyi mennyisége mennyire káros az egészségünkre.

Együttműködik az OMSZ és a Porsche

Az Országos Meteorológia Szolgálat Pestlőrinci bázisán jártunk, hogy jobban megismerjük a légszennyezés mérésének a módját és eszközeit. A sajtóprogramban részt vett a Magyarországon működő Porsche Hungária, mert az autóipari egyik vezető márkájának az autók fejlesztési irányainak, kutatásainak szempontjából nemcsak a külföldi eredmények, hanem a magyar partner intézmény mérési adatai is fontosak.

Megtudtuk, hogy az OMSZ-ben az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat budapesti akkreditált vizsgálólaboratóriuma működik. Korszerű kültéri és beltéri manuális és automata műszereikkel, napi mintavétellel mérik és elemzik a légszennyezési értékeket: a szédioxid-CO, a nitrogéndioxid-NO2, az ózon-O3, a kéndioxid-SO2, a szálló por-PM10 köbméterenkénti értékeit. Összevetik a normákkal és figyelmeztetést, riasztást adnak ki szükség esetén. 88 hazai városban létesített mérőállomások adatait az OMSZ a honlapján közzé teszi, mindenki innen tájékozódhat.

Üzemanyagok nélkül nem megy

Meglepő módon nem a nehéz- és gyáripar felelős a légszennyező anyagok kibocsájtásának növekedéséért, hanem a közlekedési szektor. Hogy hányadik helyen is áll a gépjárművek általi légszennyezés? Dézsi Viktor,

az OMSZ szakértője szerint komponensfüggő. Míg a nitrogén-dioxid kibocsátás tekintetében kiemelkedő jelentősége van a közlekedésnek, szállópor-koncentráció esetén kb. 10%-ban felelős az autóipar.

Ma többen vásárolnak autót, mint valaha. A szakemberek sokáig azt hitték, hogy 15 éve tetőzött a benzin- és dízelüzemanyagok használata Európában és Amerikában, de az elmúlt évek adatai rácáfoltak erre. Ellentmondás, hogy oly sokat hallunk-olvasunk az elektromos autók térnyeréséről, mégis az elmúlt öt évben emelkedett a fosszilis üzemanyagok használata. A trendet több tényező is befolyásolja: az olcsó üzemanyagárak, a nagyobb autók népszerűsége és a hosszabb megtett távok. Az elektromos autók terjedése akkor kaphatna igazán szárnyra, ha több akkutöltő-pontot létesítenének az olajipari multik a benzinkutaknál a világban.

A turizmus mindig is az egyik legjobban fejlődő iparág volt világszerte, ezért nagy szerepe van az ökológiai lábnyomok keletkezésében. Jövőnk érdekében fontos, hogy megfelelően odafigyeljünk környezetünkre, természeti értékeinkre, az utazások közben is legyünk tudatosak.

Írta: Barna Judit

Fotó: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

2019-03-25« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk