Gasztronómiai barangolás a Mecsekben

Kihasználva a tavaszias ősz utolsó napjait sokan kelünk útra kiélvezni a kellemes időjárás ajándékát! De nem árt, ha ezt a remek időtöltést kulináris élvezetekkel is kiegészítjük! És hogy mindezt hol tudjuk megejteni? Nos, leginkább az idei EDEN pályázat győztesénél, a „Mecsek Zöldút” területén! No ne is gondolkozzunk tovább, használjuk ki az M6-os autópálya adta remek közlekedési lehetőségeket, és ismerkedjünk meg e csodálatos tájjal, és gasztronómiai értékeivel!

Bár a terület abszolút fővárosa Pécs, megannyi múzeumával, csodálatos főterével és sétáló utcájával, messze földön híres Zsolnay Negyedével, rengeteg kulturális kínálatával, de mi most inkább a várost körülvevő, fantasztikus vidéki hangulatot nyújtó településekre koncentráljunk!

Nem is kezdhetnénk máshol, mint a dombok ölelésében elhelyezkedő, festői fekvésű Orfűn! A több tó alkotta rendszerből álló vízfelületek szélén elterülő település főleg a nyári időszakban zajos a turistáktól, de remek kirándulási lehetőségei, kerékpár útjai és házias konyhája, minden évszakban idecsábítja mind a környékbelieket, mind a térségben nyaralókat.

A medve hagyma újbóli felfedezését követőn, a növény fővárosává váló településen már szinte minden ez a remek étel alapanyag körül forog! Az új látogató központtól kezdve a különlegesebbnél különlegesebb ételekig! Semmi képen ne hagyjuk ki a fenséges hagymás sütemények mellet a „Parasztmuffint” sem, melynek formáján kívül nem sok köze van ez „eredetihez”, viszont a különlegességeket kedvelők, és a húsimádók számára fenséges csemege! De tartalma legyen titok, meg kell kóstolni! Ahogy a nagyon íncsiklandozó csalánteát, biolekvárokat, sajtokat és egyéb finomságokat is.

De el ne induljunk Orfűről addig, amíg nem tetszünk egy látogatást a Kemencés udvar és Tájház portáján! Nem csupán az egyedi, szinte csak itt található egybe épített templom és paplak épülete miatt, ahol érdekes kialításokat is megtekinthetünk, hanem a különleges helyi, paraszti, kemencében készült ételek miatt is, melyek között természetesen rengetegnek az alapanyaga a medvehagyma, melyet itt minden évszakban prezentálni tudnak a vendégelnek…

Ha már jól laktunk, adjunk egy kicsit újból a kulturális élvezeteknek is, és keressük fel a híres Malommúzeumot, mely Dél-Magyarország kiemelkedő ipartörténeti emléke! Élvezetes, minden részletre kiterjedő vezetésben lesz részünk a molnártól, és „igazi lisztet” is hazavihetünk a mai napig működő képes malomból.

Akár Orfűn, akár Cserkúton keresünk magunknak szállást hangulatos, de minden igényt kielégítő falusi szálláshelyeken, egészen biztosan nem fogunk csalódni, mint ahogy abba a kulináris élvezetben sem, amit a helyiektől kapunk vacsorára és reggelire! Az EDEN nyereményüknek pont az a lényege, hogy olyan összetett kiszolgálásban tudják részesíteni az ideérkező vendégeket, melyet sehol máshol az országban nem találnak meg! Ezt minden ide látogató a saját bőrén, no és persze a pocakján, és a nadrágszíján fogja érzékelni, de ne is törődjünk vele, élvezzük ki ezt a lehetőséget, majd otthon diétázunk! Semmi képen ne hagyjunk ki egy jó mulatást sem a „Cserkúti szimpatikusokkal”, hiszen a jó étkekhez és italokhoz, jár a jó nóta is!

No de természetesen azért van mód arra, hogy ezt a remek időjárást kihasználva valamennyit leadjunk a súlyfeleslegünkből! Az adrenalin szint kedvelő, vállalkozó szelleműeket várja a Trió barlang, ahol egy „beöltözős”, overálos túra során, némi kúszás, csúszás, mászás segítségével több mint 200 méteren tudják élvezni a bátrak a karsztbarlang különlegességét, mely egy igazi, életre szóló élményt nyújtó kirándulás!

Persze akik nem kedvelik ezt a fajta megpróbáltatást, azoknak sem kell a fotelben ülniük, bár a hintaszékben elücsörögve, és jófajta borocskával a kezünkben, a minket körülvevő festői tájban gyönyörkedve is élményben lehet részünk, a munkában megfáradt hétköznapok után. Szóval a túrázni vágyókat várják a környező dombok, melyek közül kihagyhatatlan célpont a híres „Babás szerkövek” felkeresése! A nem túl megerőltető séta közben gyönyörködhetünk az őszi színekben pompázó növényekben, de az igazi élményt a fáradozásinkért kárpótoló panoráma fogja jelenteni, ami a különleges sziklaképződményekről tárul elénk! Kiülve valamelyik alakzatra úgy érezzük, „mienk a világ”, ahogy a magával ragadó táj elterül a lábunk előtt!

Mielőtt elhagynánk Cserkút és környékét feltétlenül keressük fel a Keresztelő Szent János templomot, mely az Árpádkori építészet egyik legszebb, legépebben megmaradt darabja! A „Szimpatikusok” vezetőjétől minden részletre kiterjedő, nagyon érdekes vezetést kaphatunk a különleges templomról!

De senki ne gondolja, hogy hazautazhat a környékről úgy, hogy egy igazán egyedi kulináris élménybe ne részesüljön! És hogy mi is ez? Egy igazi, hamisítatlan „Cigány gasztro-kulturális kaland! Hagyományőrző csoport remek, autentikus, eredeti „cigány” ételekből ad ízelítőt az érdeklődőknek, amiből semmi képen nem maradhat ki a remek babos káposzta (természetesen jófajta csülökkel és füstölt oldalassal…) és az igazi „cigány-lecsó”, ami azért „enyhébb” változatban készül ennek erőségéhez nem szokott emberek gyomra érdekében. Természetesen ehhez frissen sütött „cigány kenyér”, a bodag, vagy más néven punya jár, ami bizony laktatóbb, mint a teljes kiőrlésű biokenyér a boltban…..

És hogy mi minden vár még ránk a méltán első helyen végzett régióban? Nos keressük fel ezt a gyönyörű vidéket, és győződjünk meg róla, illetve előzetes érdeklődni is tudunk a www.mecsekzoldut.hu weboldalon! Mindenkinek szép élményeket kívánunk!

Írta/Fotó: Zamody Gábor

2015-11-21« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk