Csehországi anziksz

Csehországi anziksz

Csehországi anziksz

 

Szerző: Barna Judit

Fotók: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

 

Egy képeslapon csak néhány üdvözlő sor fér el, de egy csehországi anzikszot tele írhatunk ezekkel a szavakkal: Skoda, Koh-i-Noor, Becherovka, Kozel, Smetana, Hrabal, Svejk, U Fleku, Károly Híd, Vencel tér, Karlovy Vary, Navratilova, Jaromir. Csak néhány név, de mindenki tudja, hogy ezek Csehország féltve őrzött kincsei, védjegyei.

 

 

 

 

A cseh sör a világ legjobbja

Csehország és a sör közé egyenlőségjelet lehet tenni, mert egyik sincs a másik nélkül.  A csehek roppant büszkék habos nemzeti italukra, amely mára a futball és a jégkorong mellett az ország védjegye és sok évszázados hagyománya. Fejenként 140 litert fogyasztanak el évente sörözőkben. (a hazai adat 65 liter)

 

 

 

Egy 856-ból származó dokumentum szerint már termesztettek komlót, XII. századi oklevél pedig először tesz említést sörfőzdéről. Az első főzdék praktikus okok miatt kolostorokban működtek; a barátok ugyanis a böjti időszak alatt előszeretettel fogyasztották a folyékony kenyeret. A városi serfőzés a XIII. század elejétől kapott nagyobb lendületet, a kelet-csehországi Broumovban. 1256-ra már két sörfőzde is működött ezen a tájon, máig az egyik legjobb vidéki főzdét a XIII. század elején alapították Nová Pakaban. Mondani sem kell, a főzdék mellé gyakran ivót is telepítettek, beindulhatott tehát a középkori kocsma.

 

 

 

Cseh Köztársaságban ma már hozzávetőlegesen ötszáz márkajelzésű sört gyártanak. A legismertebbek közülük a Pilzner Urquell, a Budweiser Budvar, a Staropramen, a Gambrinus, a Velkopopovický Kozel, a Starobrno, a Krušovice és a Radegast, de az igazi kincseket és különlegességeket nemritkán a miniserfőzdék sörei között találjuk.

 

 

 

A tipikus cseh étel a knédli sült hússal és savanyú káposztával, vagy a marhasült Svicková mártással és knédlivel - tartja a Lőrinc pap téri Jaromir a Templomhoz cseh söröző tulajdonosa, Kiss-Bakos Zoltán, amelyek után lecsúszik egy korsó jó Klostermann félbarna, vagy Dudak világos cseh sör. A legeredményesebb cseh jégkorongozó nevét Zoltán négy üzlete is viseli, mert tiszteli a jégsport nagy alakját és a több száz éves cseh sörkultúrát. A békebeli hangulatú pincehelységben a kézműves sörök mellé tipikus cseh ízekkel kis falatkák kerültek az asztalokra.  

Ország Európa szívében

A Cseh Köztársaság magyarországi nagykövete, a magyarul jól beszélő Bial Tibor

 

 

 

bemutatta az újságíróknak az ország turisztikai szépségeit.

Csehország a harmadik legnagyobb küldő ország volt tavaly Magyarországra, főleg Bükre, Hévízre, Sárvárra és a zalai fürdőhelyekre utaznak szívesen. A magyar turisták körében azonban csak a 17. legnépszerűbb úti cél Csehország. Honfitársaink elsősorban Prágát látogatják, általában csak három  éjszakát töltenek el, ezért a cseh turisztika felelős vezetői kampányt indítottak el, hogy a magyar utazók számára vonzóvá tegyék ország más vidékeit is.

Nagykövet úr említette a tizennégy világörökségi helyszínt, ilyen pl. a Bohémia UNESCO nevű tematikus út, amely a három legvonzóbb városon keresztül vezet, kivételes kulturális és történelmi értékek megtekintésével. Felhívta a figyelmet, hogy a városlátogatásban elfáradtak 40 ezer regisztrált turistautat, 26 természetvédelmi területet kereshetnek fel, valamint több, mint 200 várat és kastélyt, pl. Karlštejn váraČeský Krumlov, Lednice–Valtice látogathatnak meg.

 

 

 

Különleges attrakció a sörkedvelők számára a sörben való fürdés, vagy 30 sörfőzdébe szervezett Sörút program, és a gondozott pályákon való golfozás - ugyanis Csehország tekinthető a legfejlettebb kelet-közép európai golfnagyhatalomnak.

Az országnak több világhírű fürdő-régiója is van, ezek közé tartoznak a legnépszerűbb gyógyfürdők városai Karlovy VaryMariánské Lázně, és Františkovy Lázně.

Az extrém élményekre vágyók megnézhetik a híres BATA cipőgyárat, a sziléziai bányákat, vasgyárakat, és híres filmeket idéző szállodai szobákban lakhatnak.

Csehország turisztikai lehetőségeinek kiaknázása az utóbbi években nem járt az élen, ezért az eddigieknél aktívabb magyarországi jelenlétre és marketingpolitikára törekszünk – jelentette ki a nagykövet - átgondoljuk a közeljövőben a megfelelő lépéseket, ezek között fontos a kiutazással foglalkozó magyar irodákkal a kapcsolatfelvétel és a turisztikai sajtó folyamatos tájékoztatása.

 

2020-03-06« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk