Huszonnegyedik órában a hazai zöldség- és gyümölcstermesztés

Huszonnegyedik órában a hazai zöldség- és gyümölcstermesztés

Huszonnegyedik órában a hazai zöldség- és gyümölcstermesztés

 

 

Szerző: Barna Judit

Fotó: aktivpihenes. hu / Okolicsányi Zoltán

 

A minap a facebookon egy videó keringett, amelyben egy uborka termelő hazai gazda mutatta meg a szépséges, gondozott kertjét, ahol glédában álltak a karók mentén a magasra nőtt uborka növények, tele a leszedésre váró zöldséggel. Szinte roskadoztak fürtökben lógó uborkáktól az ágak. A gazda perceken keresztül ecsetelte szomorú hangon a helyzetét, mert nem vásárolják fel a beérett termést, akik eddig nagyban szokták. És láss csodát: a közösségi média közönsége a videó láttán akcióba lépett, a termés és a sok munka nem veszett kárba. A néha már kilátástalannak látszó helyzet sok száz hazai termelőnél időszerű lehet - sajnos.

 

 

 

 

Tudta, hogy a magyarok több mint fele heti 3 ezer forintnál is kevesebbet költ zöldség- és gyümölcsfogyasztásra? Ez népegészségügyi szempontból is aggasztó adat. Jelenleg háztáji léptékben szinte nem éri meg zöldséget, gyümölcsöt termeszteni, mert a kiskereskedelmi ár alig 30 százaléka jut a termelők zsebébe. Vagyis 100-ból 30 a termelőé, a többi a kereskedelmi láncolatok szereplőinél marad. Egy startup cég alapítói szerint ez a képlet megfordítható, és a termelők könnyen gazdálkodhatnának akár a kisker árak 70 százalékából is. Igény ugyanis bőven lenne a háztáji árura, mert a városi lakosság nagy része szeretne közvetlenül termelőktől vásárolni a vasárnapi ebédhez, a vitaminban gazdag saláta vacsorához, vagy épp a reggeli zöldségturmixhoz.

 

Ha azonban a magyar gazdák is kiaknáznák az internet adta lehetőségeket, jóval többen és többet is vásárolnánk tőlük az emberek, mint a szupermarketek polcairól.

Mindezt egy 2020 év eleji, 32 ezer fő körében végzett kutatásból tudhattunk meg, ami a zöldséges.com kezdeményezésére vizsgálta a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait. A magyar startup alapítói a fejükbe vették, hogy felkarolják a vidéki termelőket, mielőtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük. A nemes cél, hogy összehozzák a termelőket a városi fogyasztókkal.

 

A közvetlenül, interneten keresztül történő vásárlásnak bőven lenne létjogosultsága, hiszen már mindenki rendelkezik okostelefonnal. Akkor mégis mi akadálya lenne, hogy a magyar kistermelők is online hirdessék meg az áruikat? - teszi fel a kérdést Goda Szilárd,

 

 Fotó: Goda Szilárd

 

a zöldséges.com alapítója.

 

“Ha a vidéki ember kisgazdasága támogatást kapna, akár fel is dolgozhatná, amit megtermelt, így nem csak a friss zöldség-gyümölcs kerülhetne forgalomba, hanem az abból készített termékek is. Akkor mindenki sokkal elégedettebb lenne.”

Viszont az egyik komoly akadály, hogy az átlagosan 50 fölötti termelői réteg még nem kezeli magabiztosan az internetet. A zöldséges.com-nál épp ezért készítik lelkesen YouTube-csatornájukra az oktatóvideókat a rendszer használatáról, ami 15 perc alatt elsajátítható.

“Az internetező és a vidéken gazdálkodó emberek ma még más-más motiváció szerint gondolkodnak. Olyan, mintha két különböző frekvencia lenne. De nézzük csak meg, mi történt a rádiókkal: átköltöztek az internetre, és abban a dimenzióban kit érdekelnek már a frekvenciák? - teszi fel a kérdést az alapító Goda Szilárd. Aki pedig spórolni szeretne a kisker árakból, biztosan kíváncsi lesz a termelőkre: sejthető, hogy ők nem bérelnek belvárosi üzleteket, nem alkalmaznak 3 műszakot, nem költenek drága raktározás-, vagy hűtőberendezésekre, de cserébe elérhető áron biztosítanak valódi, friss és vitamindús ízeket.”

 

A másik kihívás éppen az, hogy ma a webshopokkal együttműködő logisztikai vállalatok még nincsenek felkészülve a törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással azonban ez a probléma is áthidalható - folytatja a zöldséges.com alapítója, aki szerint a kulcs a proaktivitás. A termelők és a szomszédjaik egy közös érdek mentén létrejött összefogással közösen megtakaríthatnak a szállítási költségeken is.

 

 

 

 

Ha ugyanis a termelők is elolvassák a kutatás eredményeit, motiváltak lesznek feltölteni termékeiket a zöldséges.com-ra, ami a világon az első online élelmiszer előállításra szakosodott piactér. Miután a gazdák termékei elérhetővé válnak, a városi lakosság elkezd rendelni, ennek hatására költséghatékony szállítási útvonalak fognak kialakulni. Ezáltal újra megerősödik a kínálati oldal, beáll a kereslet és kínálat egyensúlya. Termelők és fogyasztók a világ megváltozását nem károsultként fogják megélni, mert megszokjuk, hogy a zöldség dobozban érkezik majd. Olcsóbb lesz és finomabb, hazai a hazainak - mondja Szilárd, aki szerint mégis úgy fest, hogy van jövője a magyar vidéknek.

 

2020-04-06« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk