Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint

Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint

Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint

  A mozgás témája egy ívelt, dinamikus épületszerkezetben van megjelenítve.

 

Top Mountain Crosspoint – azaz Európa legmagasabban (2.175m) fekvő motorkerékpáros múzeuma is a kompromisszumok nélküli minőséget garantáló Hörmann termékek mellett döntött. Az osztrák Hochgurgl-ra épített hópárkány formájú épület egy fedél alatt, négy különböző rendeltetésű helyiséggel várja a látogatókat. Az ilyen magasságban kihívást jelentő tűzvédelemre vonatkozó speciális követelményeket optimálisan teljesítették a különböző Hörmann toló-; és acélkapuk használatával. Összességében - az autodidakta tiroli építésszel, Michael Brötzel közösen, a motorsport rajongó Alban és Attila Scheiber egy egyedülálló építményt hozott létre, amely a hagyományos építőművészeti kultúrát egy időtlen, modern építészeti nyelvre fordítja át.


 Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint  A vízszintesen strukturált, durva vörösfenyővel borított homlokzat az Ötztal-völgy felé ívelt.


A Timmelsjoch magas alpesi út, amely egy népszerű, mégis igényes panorámaút, összeköti az osztrák Ötztal-völgyet az Olaszországban található dél-tiroli Meránnal. A részben magántulajdonban lévő utat a Scheiber család tulajdonolja, akik az Ötztal-völgy idegenforgalmi úttörői lettek azzal, hogy még 1881-ben megépítették a régió első hegyi kunyhóját. Ezt a családi hagyományt Attila és Alban Scheiber ma is folytatják. Nemcsak a környezetük infrastruktúrájának továbbfejlesztése mellett kötelezték el magukat, hanem szenvedélyes motorsport-rajongók is. A múzeummal kapcsolatos álmuk egy ritka motorokból és autókból álló gyűjtemény megszerzése után kezdett körvonalazódni.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint  Az épület szívében található az új Kirchenkar-kabinos lift völgyállomása

 

Lendülettel és könnyedséggel

2012-ben elindult egy építészeti verseny. Michael Brötz, egy fiatal tiroli tervező, aki valóságos autodidakta az építészet területén, olyan tervvel nevezett a versenyre, amellyel legyőzte a helyi tapasztalt építészeket, így tervének megvalósítására kapott megbízást. A mozgás témáját - legyen szó akár sílécekről, snowboardokról, kettő vagy négy kerék meghajtású autókról - egy elsöprő épületszerkezetté formálta, ami beleolvad a környezetébe. A projekt legnagyobb kihívása a négy különböző funkció megfelelő összehangolása volt, további nehézséget jelentett az egységes kialakítás megvalósítása, valamint az, hogy a nagy volumen ellenére könnyedséget sugározzon az építmény.


 Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint          A természetes anyagokból készült burkolatok, például a fa és a pala,     dominálnak a vasbetonból készült épületben


Az épületben található múzeum a teljes 6060 négyzetméternyi terület felét foglalja el. A tervező nagyon szerette volna a regionális és hagyományos referenciákat beépíteni az építési stílusba és az esztétikába anélkül, hogy a végeredmény rusztikus lett volna. A földszintet acélbetonból valósították meg, míg a legfelső szint faszerkezet-alapú. A homlokzat alsó lábazata lapos zsindelyekkel van burkolva, az erősen vízszintesen strukturált, durva vörösfenyőfa homlokzat pedig a völgy felé ível.

Egy tematikus étterem is ki lett alakítva - panorámás terasszal, egy felvonó-állomással, illetve a Timmelsjoch panoráma autóút fizetőállomása is helyet kapott itt.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint  Az étterem területén újrahasznosított horizontális, függőleges és perforált vörösfenyő fából készült deszkákat használtak

 

A legkorszerűbb tűzvédelem: a Hörmann a megoldás

Az épület szívében található az új Kirchenkar-kabinos lift völgyállomása, amely az épület kétirányú optikai kontrasztját alkotja. A kialakítás letisztult, ennek az épületrésznek a középpontjában a felvonó-rendszer technikai esztétikája áll. A legfelső emeleten egy híd összeköti a múzeumot az étteremmel, ezáltal létrejött egy körút az épületen keresztül.

A Top Mountain Crosspoint felépítése különleges tűzvédelmi intézkedéseket igényelt a különböző épületrészek tűz esetén történő elkülönítéséhez. A követelményeknek való megfelelés érdekében Hörmann T30 tűzgátló tolókaput telepítettek. A legfelső emeleten az éttermi galéria felé telepített tolókapu tökéletesen illeszkedik az általános megjelenéshez, miközben látható minden látogató számára.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint

A liftteret és az éttermet a Hörmann tolókapuk tűzvédelmi okok miatt elválasztják. A beépített gyalogos bejárat az épület belsejében található személyek menekülési útvonalát biztosítja tűz esetén.

 

A földszintre Michael Brötz olyan tolókaput választott, amely majdnem láthatatlanul, a fal belsejében elhelyezkedő mélyedésen található. Ez lehetővé teszi a falak egységes kialakítását az átjáró körül, anélkül, hogy egy kapu futna a falak előtt, ezzel megbontva az összképet. Ily módon az épület falait egységesen fával boríthatták. Normál működés esetén a Hörmann FST tűzgátló tolókapu minden változata lehetővé teszi a teljes átjáró szélességet, tűz esetén pedig automatikusan tűzszakaszok keletkeznek az épületen belül.

A Top Mountain Crosspoint-ba beszerelt kapuk optikai és akusztikus riasztórendszerrel vannak ellátva, valamint személyi átjáróajtókkal, amelyek biztosítják a menekülési útvonalat az épületen belüli személyek számára.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint  Az egyszerűsített burkolat támogatja a kiállított tárgyak dinamikus jellegét

 

Ezenkívül, a motorkerékpár-múzeumban a Hörmann egy- és kétlevelű, tűzálló STU kapukat szereltek be, hogy biztosítsák a szükséges tűzvédelmi követelményeket, például a raktárak és a szervíz helyiségek számára. A különösen jó minőségű acél kapuk felső ajtókkal vannak ellátva, és a kinézetük egyenletes megjelenést biztosít.

 

Őshonos vörösfenyőből készült ritkaságok

A múzeumban és az Természetes anyagok dominálnak a múzeumban és étkezőkben is. A tetőszerkezethez ragasztott lucfenyőt használtak, amelyek elrendezése hasonlít a gerincoszlop bordáira. Az étterem belső terében újrahasznosított vörösfenyőfa került felhasználásra. Az újrahasznosított faelemek vízszintesen, függőlegesen és perforálva vannak elhelyezve, ami kényelmes, mégis élénk hangulatot teremt. Ezzel szemben a kiállítási terület padlói és falai új, olajozott vörösfenyőfából készültek.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint A múzeum és a felvonóállomás között elhelyezkedő Hörmann tűzgátló tolókapu a fal belsejében fekvő mélyedés mögött szinte láthatatlan. Tűz esetén automatikusan bezáródik


Az egyszerűsített burkolat támogatja a kiállított tárgyak dinamikus jellegét, és a külső alakhoz kapcsolatot teremt. A napfényt szándékosan alig használták az épületen belül, így megakadályozva, hogy az alpesi panoráma elterelje a látogatók figyelmét a motorkerékpár gyűjteményről. Több mint 230 nemzetközi klasszikus motorkerékpár, valamint számos ritka autó van kiállítva. A kiállítás végén a látogatók eljutnak egy teraszra, amely látványos kilátást nyújt a völgyre és a fizetőállomásra. Annak érdekében, hogy az autópályadíj kezelése mellett megbirkózhassanak a balesetekkel is, egy helikopter leszállóhely és egy elsősegély-berendezés került beépítésre az úthasználati díjak egyikébe. Két automatikus működésű ALR F42 típusú Hörmann szekcionált kapu biztosítja a szükséges helyet. A különösen karcolásálló, és ebben az esetben áttetsző színű Duratec szintetikus üvegezés lehetővé teszi a fény beszűrődését a helyiségbe, miközben adatvédelmi képernyőként is szolgál.


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint  Az étterem teteje és a panorámaterasz


A Top Mountain Crosspoint egy kivételes épület, különleges formával és számos felhasználási lehetőséggel egy egyedi tájon. Legyen szó télről vagy nyárról, az Ötzal-völgy egyre nagyobb népszerűséget nyer a motorkerékpár- és autórajongók, síelők, hegyi- és építészeti rajongók körében.

Írta: Jani Kinga

Fotó: Hörmann

2017-11-15« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk