A wellnesst keresik a turisták a hazai piacon is

A wellnesst keresik a turisták a hazai piacon is

A wellnesst keresik a turisták a hazai piacon is

Felemás évet tudhat maga mögött a hazai turisztikai piac. Az év egészét tekintve a KSH kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó éves adatai kismértékű visszaesést mutatnak, a belföldi vendégforgalom csökkenését ugyanis nem tudta ellensúlyozni külföldi beutazók számának növekedése. A szállodák – különösen a wellness - viszont jól teljesítettek, miközben a panziók és a kempingek egyre kevesebb vendéget vonzanak.

Az elmúlt évben közel 20 millió vendégéjszakát töltöttek el hazai szálláshelyeken. A közel 3,7 millió külföldi vendég mintegy 10 millió éjszakát töltött el 2011-ben nálunk, ami ugyan növekedést jelent, de összességében ez nem tudta ellensúlyozni a belföldi kereslet csökkenését.  A hazai utazók  esetében ugyanis mind a létszám, mind az általuk eltöltött éjszakák száma kevesebb volt mint egy évvel korábban. A 3,9 millió vendég ugyanis 9,5 millió éjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken.


Ennek ellenére a tavalyi évnek voltak „nyertesei” is, amíg a panziókban, üdülőházakban, közösségi szálláshelyeken, kempingekben komoly visszaesés volt tapasztalható, addig a szállodáknak összességében sikerült javítani. Ez lényegében a négycsillagos hoteleket jelentette, ahol mind a belföldiek, mind a külföldiek száma és az itt töltött idő több volt, mint korábban. A minőségi kikapcsolódásra láthatóan van kereslet, amit alátámaszt az is, hogy a legjobban a wellness-szállodák teljesítettek. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból ötöt érintett, leginkább a Dél-Dunántúlt és a Balatont.

A fenti trendeket erősítette meg Ágoston Anikó, az Accent Hotel Management Kft. disztribúciós vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy némi konszolidáció figyelhető meg a szállodapiacon abban a tekintetben, hogy egyre több tulajdonos bízza az üzemeltetést szakemberekre. Az ország különböző területein 10 négy- és ötcsillagos szállodát, illetve a balatoni Club Aliga Üdülőközpontot üzemeltető cég szálloda portfóliója 2011-ben közel megduplázódott. A portfólió így jó rálátást biztosít a hazai turisztikai trendekre. A szakember elmondása szerint a mostoha balatoni időjárás miatt egyedül a Club Aliga esetében nem sikerült hozni a terveket, de a régebb óta menedzselt szállodáikban mindenhol javulást értek el.

Nem feltétlenül kell félni a magasabbra pozicionálástól állítja a szakember. Az Accent Hotel Managment egy évvel ezelőtt az üzemeltetés átvétele után ötcsillagos szállodává alakította át az Andrássy Rezidenciát, ami jó döntésnek bizonyult, hiszen az így megszerzett új vendégkör jóval nagyobb költési hajlandósága mind az átlagárban, mind az egyéb, elsősorban wellness bevételekben megmutatkozik. Az Andrássy Rezidencia az újrapozícionált szolgáltatásoknak köszönhetően pedig sokkal jobb forgalmat tudhat maga mögött a korábbinál.

Számos nagy európai küldőország, mint Ausztria, Egyesült Királyság, Svédország vagy Spanyolország esetében tavaly nőtt a hazai vendégéjszakák száma és bár a német vendégek száma és az itt töltött idő a központi statisztika szerint mérséklődik, de volumenében még így is a legmeghatározóbb. A hazai idegenforgalom még mindig Budapest központú, a vendégek több mint fele összesen 6,3 millió vendégéjszakát töltött a fővárosban, ami több mint 2010-ben. Ennek megfelelően a fővárosi házak jó eredményt tudhatnak maguk mögött.

Az utóbbit támasztja alá az is, hogy Accent Hotel Management alá tartozó két budapesti szálloda az elmúlt évben az átlagárat és foglaltságot egyaránt képes volt jelentős mértékben növelni, sőt ezek együttese olyan REVPAR emelkedést (egy kiadható szobára jutó szobaár-bevétel) eredményezett, amely jóval meghaladja a Magyar Hotel Monitor által a budapesti négycsillagos kategóriában jelzett szerény növekedést – hangsúlyozta Ágoston Anikó. Nyugat-magyarországi szállodáik továbbra is erősen támaszkodnak az osztrák és német piacra, míg a hazai gyógyvizek iránt az orosz piac  mutat érdeklődést. Persze a környező országokra is érdemes koncentrálni. A mórahalmi Colosseumban a szerbek jelentik a belföldi után a legfontosabb piacot, a tokaji bor miatt nemzetközi érdeklődésre számot tartó Andrássy Rezidenciában pedig minden hatodik vendég külföldi, legtöbben a szomszédos Szlovákiából érkeznek.

Az idei év azonban tartogat meglepetéseket. Az általános gazdasági helyzet, az üzemanyagárak emelkedése és a Széchenyi Pihenő Kártya jelenleg bizonytalan piaci elfogadottsága miatt a belföldi kereslet szűkülésére lehet számítani. Némi jó hírt jelenthet a hosszú hétvégék száma, amelyből idén nyolc is akad és talán arra is lehet számítani, hogy a magas euró árfolyam miatt többen inkább itthon pihennek majd a külföldi utazás helyett. A szakember ugyanakkor arra is figyelmeztet, minden bizonnyal lesz egy olyan réteg is, amely erősen lecsökkenti, - vagy kénytelen kihúzni - a 2012-es családi költségvetésből a wellness hétvégékre, nyaralásra szánt keretet. Az eddigiek alapján ráadásul az Üdülési Csekk és SZÉP kártya közötti váltás nem éppen gyors és zökkenőmentes, a szállodák úgy érzik, mind a kibocsátó bankok, mind a munkáltatók lassan reagáltak. A felhasználók és az elfogadók számára hiába praktikusabb fizetőeszköz a kártya, a munkáltatókat még visszatartja az ezzel járó plusz adminisztráció és költség.

A külföldi érdeklődést csak átmenetileg növelheti a forint gyengülése, emelte ki Ágoston Anikó. Egy rövid fellendülés után inkább lecserélődik a vendégkör és egy alacsonyabb diszkrecionális jövedelemmel rendelkező réteget vonzanak az alacsony eurós árak. Előnyt élveznek azok a szállodák, amelyek nem követik áraikkal az árfolyamváltozást, hanem euróban fixálják áraikat. Ezt persze csak azok tehetik meg, amelyekben a belföldi piac elhanyagolható. Ebben a helyzetben érdemes a belföldi vendégkör lojalitását növelő eszközök bevezetésével és a külföldre irányuló fokozottabb marketingtevékenységgel próbálkozni.

-------------------------------------------------------------------------------------

PROFILUNK

Turisztikai Sajtógondozás, PR, Online Marketing


Miért válassza sajtógondozás szolgáltatásunkat?


Ajánlatunk:
12 havi kétnyelvű turisztikai sajtógondozás,
aktív kampányok,
tematikus cikkek,
külföldi médiákban rendszeres jelenlét
és a három K... 

Az igények változnak. Haladjon a kor igényeivel!

-------------------------------------------------------------------------------------


Fontos, hogy a szállodák különböző programokkal és különleges ajánlatokkal rendelkezzenek, amelyek a vendégek elégedettségét növelik, de plusz bevételt is termelnek.

Néhány érdekesség:
- Az év során a - előzetes adatok szerint - a külföldi vendégek 9 920 000, míg a belföldi vendégek 9 515 000 vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken.
- A kereskedelmi szálláshelyek tavaly összesen 245 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 136 milliárd forint volt. A forint/euró árfolyam 2011-ben 263 és 316 forint között mozgott, az éves átlagárfolyam 2011-ben 279 forint volt, ami 4 forinttal gyengébb, mint egy évvel korábban.
- Az év végével a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2051 volt. Ezen belül 817 szálloda 49 ezer szobával, 816 panzió 9 ezer szobával működött, az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma pedig 418 volt. A fogadókapacitás 2400 szállodai szobával bővült.
- A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 46,5 százalékos volt, ezen belül az ötcsillagosok 63, százalékos, a négycsillagosok 53,5 százalékos foglaltságot értek el.

Jancsik Sándor
TriVial Com.
20/536 65 13

Fotó: 123rf.com

2012-02-14« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk